Laten we eens stilstaan bij deze begrippen, waar naar mijn mening veel misverstanden over bestaan. Verlichting als ultiem einddoel om van je lijden af te komen, en het ego als de vijand waar je vanaf zou moeten.
Na vele jaren durf ik wel te beweren dat het eigenlijk een fictieve worst voor de neus is. Waarom? Omdat een goede vriend en ikzelf te maken kregen met intense periodes van rouw en verdriet. Daar sta je dan met je spirituele principes.
Dus wat mij betreft: streef niet naar verlichting, probeer niet van het lijden of je ego af te komen.
